الکترونیک علمی است زیبا که با مسائل ریاضی و کاربرد های فراوانش نظر همه ی دانش آموزان یا حتی بچه ها را به خودش جلب کرده. بهتر دیدم که شما را با دو مبحث یعنی واحد های کاربردی و ولتاژ آشنا کنم.

از واحد های کاربردی در علم الکترونیک و روباتیک می توان به:پیکو( ده به توان منفی دوازده)، نانو( ده به توان منفی نه)، میکرو( ده به توان منفی شش)، میلی( ده به توان منفی سه)، کیلو( ده به توان سه)، مگا( ده به توان شش) و ترا( ده به توان نه) اشاره کرد.

از مباحث دیگر علم الکترونیک ولتاژ است. دو سطل را تصور کنید که هر دو در یک سطح قرار دارند و به یک لوله به یکدیگر متصل شده اند، در این حالت هیچ آبی از سطل ها جاری نمی شود. حال اگر یکی از این دو سطل را در ارتفاع بالا تری نسبت به دیگری قرار دهیم می بینیم که آب از سطل بالا به سطل پایین جاری می شود که این امر تا زمان مساوی شدن سطح آب هر دو سطل ادامه می یابد. همین موضوع در الکترونیک هم وجد دارد مثلا یک باتی قلمی را تصور کنید که ولتاژ سر مثبت آن 1.5 ولت و ولتاژ سر منفی اش 0 است، این مطلب به درستی نشان می دهد که اختلاف ولتاژ دو سر باتری 1.5 ولت است. حالا اگر مسیری برای اتصال دو سر کلاهک ها ایجاد کنیم الکترون ها از قطب مثبت خود را به قطب منفی می رسانند و باعث بوجود آمدن جریانی می شوند. دوباره دو سطل آب را تجسم کنید، در این جا مقدار سرعت آب به دو عامل اختلاف سطوح و ضخمت لوله اتصال بستگی دارد. حالا با قرار دادن باتری هایی که اختلاف ولتاژ بیش تری نسبت به باتری قلمی دارند می بینیم که نور لامپ افزایش می یابد، این بار آزمایش جدیدی آغاز می کنیم یعنی قطب مثبت باتری را مستقیم به قطب منفی وصل می کنیم این بار متوجه می شویم که باتری زود تر خالی می شود. با دوباره خواندن مطلب بالا به مشترک بودن علل افزایش سرعت آب و افزایش سرعت الکترون ها پی می بریم.

آشنایی با قطعات الکترونیکی از ویژگی های کار در عرصه ی روباتیک است که در نهایت به ساخت مدار هایی با ویژگی های در خواستی و کاربردی تر منتهی می شود. در این جا فقط می خواهم با دلایل استفاده از خازن ها در مدار های گوناگون آشنا شوید که در صورت موافقت شما با ادامه ی این مبحث در ادامه سعی بر شناخت انواع خازن ها و قطعات و نماد ها و هرچیز دیگر که به آشنایی شما با الکترونیک کمک کند می شود.

یک خانه را در نظر بگیرید که آب آن به صورت متوالی قطع و وصل می شود و اهلی آن با ساخت یک مخزن در پشت بام خانه تا حدودی از این اخلال در شبکه ی آبرسانی جلوگیری می کنند. کار خازن هم به این صورت است یعنی تا هنگامی که جریان در مدار است پر می شود و وقتی جریان رفت خالی می شود. البته بیش تر از خازن در کنار مدار پل دیودی برای تبدیل جریان متناوب به مستقیم استفاده می شود. خازن از دو صفحه ی رسانا که با یکدیگر ارتباطی ندارند ساخته شده که جریان در این دو صفحه جمع می شوند و بعد از قطع جریان خالی و دوباره پر می شوند. البته قابل ذکر است که وقتی خازن پر شود در مدار مانند یک کلید باز عمل می کند.

 

(منبع: مجموعه کتاب های آموزشی رهفا)

 

حال اگر دوست دارید با انواع خازن و دیگر قطعات الکترونیکی آشنا شوید در قسمت نظرات برایم بنویسید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: